Odpowiedź na motoryzacyjne wyzwania

Łańcuch dostaw w sektorze motoryzacyjnym bardzo wysoko stawia poprzeczkę producentom podzespołów. Uważnie analizujemy typowe dla tego obszaru wyzwania związane z obróbką materiałów i oferujemy szereg adekwatnych rozwiązań.

Wzrost wolumenu produkcji jest nieuchronnie przyczyną presji odczuwanej przez wszystkich uczestników motoryzacyjnego łańcucha dostaw, zwłaszcza dostawców na niższym poziomie tego łańcucha, którzy muszą zapewnić jednocześnie wysoką jakość, precyzję i szybkość produkcji, by zaspokajać popyt zakładów działających w modeli logistyki JIT (just-in-time). Różnorodność części wytwarzanych w sektorze motoryzacyjnym przyprawia o zawrót głowy. Począwszy od prostych wsporników i uchwytów elementów zawieszenia, zwrotnic i zacisków hamulcowych, poprzez elementy silników, takie jak głowice cylindrów i turbosprężarki, aż po obudowy mechanizmów różnicowych, koła zębate i półosie. Co więcej, równie szeroki jest zakres stosowanych materiałów — od stopów odpornych na wysokie temperatury po żeliwo.

ROZWIĄZANIA DO OBRÓBKI DUŻYCH DETALI

Duże detale

W sektorze motoryzacyjnym rośnie popyt na maszyny do ciężkiej obróbki, zdolne do pracy z dużymi detalami. W takich zastosowaniach szczególnie polecane są maszyny Mazak z serii HCN, które charakteryzują się dużymi rozmiarami palet i wysoką sztywnością pozwalającą na stosowanie wrzecion o stożku nr 40 lub 50, w zależności od wariantu. Model HCN-5000/50 jest bardzo szybką i zwinną maszyną zdolną obrabiać duże detale graniaste za pomocą narzędzi stosowanych do pracy z elementami o dużej średnicy/długości, na przykład w produkcji bloków. Maszyna ta jest wyposażona we wrzeciono ze stożkiem nr 50 o prędkości obrotowej 10 000 obr./min z napędem 37 kW i osiąga dużą prędkość posuwu (60 m/min), która przyczynia się do maksymalizacji wydajności i ogranicza czas jałowy..

PRODUKCJA WIELKOSERYJNA

Produkcja wielkoseryjna

W dziedzinie produkcji seryjnej na dużą skalę sukces zależy od wydajności i niezawodności. Maszyna QUICK TURN PRIMOS (QTP) jest przeznaczona specjalnie dla podwykonawców w sektorze motoryzacyjnym i osiąga wysoką prędkość posuwu, 30 m/min, zarówno w osi X, jak i Z, co przekłada się na skrócenie cyklu obróbki elementów wymagających wysokiej dokładności. Konstrukcja maszyny umożliwia łatwe usuwanie wiórów od tyłu, co pozwala na ustawienie wielu maszyn blisko siebie i efektywne wykorzystanie powierzchni użytkowej zakładu. Do wszystkich wariantów maszyn PRIMOS dostępny jest opcjonalny zintegrowany podajnik bramowy umożliwiający zautomatyzowane ładowanie większych partii. Maszyna QT PRIMOS jest wyposażona we wrzeciono z napędem bezpośrednim, będące standardem w maszynach Mazak z uwagi na znakomitą wydajność, która sprzyja skracaniu cykli obróbkowych i przestojów maszyny.

MASZYNY ZAJMUJĄCE MAŁĄ POWIERZCHNIĘ

Maszyny zajmujące małą powierzchnię

Powierzchnia zajmowana przez maszynę na hali produkcyjnej ma duże znaczenie w produkcji masowej części motoryzacyjnych. VERTICAL CENTER PRIMOS to kompaktowe, szybkie centrum obróbkowe charakteryzujące się wyjątkowo dużą szybkością usuwania metalu. Wrzeciono z napędem o prędkości obrotowej 12 000 obr./min i mocy 11 kW oraz interfejsem stożkowym nr 30 pozwala na uzyskanie wysokiej wydajności przy niższych nakładach inwestycyjnych na oprzyrządowanie; jako opcja dostępne jest także wrzeciono do obróbki wysokoobrotowej o prędkości 20 000 obr./min. Do zalet maszyny należą też wysoka szybkość posuwu (60 m/min) i krótki czas zmiany narzędzi. Co szczególnie istotne, maszyna ta — podobnie jak QT PRIMOS — ma bardzo zwartą konstrukcję (o szerokości 1280 mm) i transporter wiórów z wyprowadzeniem od tyłu.

 

SKOMPLIKOWANA OBRÓBKA TOKARSKA

Skomplikowana obróbka tokarska

W zastosowaniach, w których wymagana jest bardziej wyrafinowana obróbka tokarska, producenci części motoryzacyjnych wybierają często maszyny Mazak z serii MULTIPLEX, zaprojektowane specjalnie do produkcji średnioseryjnej. MULTIPLEX to połączenie dwóch centrów tokarskich z funkcją frezowania. Maszyna może realizować szerokie spektrum zadań, na przykład obróbkę ciągłą/jednoczesną na dwóch wrzecionach z automatycznym przenoszeniem detalu między wrzecionami. Możliwość użycia obu wrzecion bardzo pozytywnie wpływa na wydajność produkcji. Ponadto możliwe jest ustawianie i ładowanie/zdejmowanie detalu na jednym wrzecionie w trakcie obróbki na drugim, co minimalizuje przestoje maszyny. Kolejnym rozwiązaniem w ofercie jest HYPER QUADREX — centrum tokarskie z dwiema głowicami rewolwerowymi i dwoma wrzecionami, stworzone z myślą o skróceniu cyklów obróbki materiałów podawanych z pręta przy produkcji elementów układów hydraulicznych. Połączenie wysokoobrotowego wrzeciona z możliwością jednoczesnego wykonywania pierwszej i drugiej operacji, a także obróbka zrównoważona z górnej/dolnej głowicy rewolwerowej pozwalają na istotne skrócenie cyklu w porównaniu z centrami tokarskimi z jednym stołem/dwoma wrzecionami. Jednak wysokiej wydajności niejednokrotnie towarzyszyć musi szczególnie wysoka dokładność obróbki z zachowaniem ekstremalnie małych tolerancji.

Jednym z rozwiązań odpowiednich do takich zastosowań jest Mazak IVS — centrum tokarskie z odwróconym wrzecionem pionowym, które oferuje maksymalną stabilność i dokładność pozycjonowania w produkcji wielkoseryjnej. W tej maszynie wrzeciennik przemieszcza się do transportera podawczego, by odebrać detal, co powoduje skrócenie cyklu obróbki i eliminuje konieczność stosowania kosztownych rozwiązań zrobotyzowanych..

 

WYSOKA WYDAJNOŚĆ

Wysoka wydajność

Minimalizacja czasu produkcji jest newralgicznym czynnikiem w łańcuchu dostaw dla sektora motoryzacyjnego. Stąd coraz większa popularność rozwiązania Mazak DONE-IN-ONE do obróbki 5-osiowej. Klienci coraz częściej wybierają flagowe maszyny Mazak INTEGREX z serii i umożliwiające obróbkę skomplikowanych kształtów w jednym ustawieniu, co sprzyja wysokiej wydajności i przynosi oszczędność czasu na etapie przygotowania ustawienia. Wysokie wymagania charakterystyczne dla sektora motoryzacyjnego — formułowane zarówno w kategoriach czasu produkcji, jak i wielości i specyfiki zastosowań — praktycznie uniemożliwiają stosowanie jednej maszyny „dobrej do wszystkiego”. Do toczenia małych detali potrzebna jest zupełnie inna maszyna niż do obróbki długich wałów. Dlatego rekomendujemy nawiązanie współpracy z dostawcą maszyn, który jest w stanie zaoferować odpowiedni asortyment i wsparcie w różnych zastosowaniach.